Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου 2020

Στη Βουλή η τροπολογία ιδιωτικοποίησης της ΛΑΡΚΟ

File:Vouli, inside hellenic Parliament, Athens, Greece.jpg
Κατατέθηκε στη Βουλή η τροπολογία για την ιδιωτικοποίηση της ΛΑΡΚΟ.
Η τροπολογία πρόκειται να ψηφιστεί μαζί με το σχέδιο νόμου: «Κύρωση της από 24-12-2019 Π.Ν.Π. “Κατεπείγουσες ρυθμίσεις για την αύξηση του ποσού του κοινωνικού μερίσματος για το έτος 2019, την παράταση ισχύος του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών και την παράταση της προθεσμίας κατάργησης Υποθηκοφυλακείων και Κτηματολογικών Γραφείων” (Α’ 212) και άλλες διατάξεις.»


Η αιτιολογική έκθεση του Υπουργείου Περιβάλλοντος αναφέρει τα εξής:

«Η εταιρεία «ΓΕΝΙΚΗ ΜΕΤΑΛΛΕΥΤΙΚΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑΛΛΟΥΡΓΙΚΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΛΑΡΚΟ» (εφεξής ΛΑΡΚΟ) είναι μια επιχείρηση που ειδικεύεται στην εξόρυξη σιδηρονικελίου. Ο σιδηρονικελιούχος λατερίτης αποτελεί μετάλλευμα / πρώτη ύλη παραγωγής νικελίου και έχει ιδιαίτερη σημασία τόσο για την εθνική όσο και για την τοπική οικονομία. Η ΛΑΡΚΟ έχει σήμερα κύριους μετόχους το ΤΑΙΠΕΔ (55,2%), την Εθνική Τράπεζα και τη ΔΕΗ και στο παρελθόν ήταν μια εκ των σημαντικότερων παραγωγών σιδηρονικελίου στην Ευρώπη.

Όμως, η δυσμενής οικονομική συγκυρία των τελευταίων ετών, σε συνδυασμό με το υψηλό κόστος παραγωγής, έχουν καταστήσει την εταιρεία ζημιογόνα, με αποτέλεσμα να υπάρχει έκδηλη αδυναμία πληρωμής των ληξιπρόθεσμων οφειλών της (470 εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο) σε προμηθευτές, ασφαλιστικούς οργανισμούς, στο Δημόσιο και άλλους πιστωτές (εκ των οποίων τα 351,2 εκατ. στη ΔΕΗ).

Παράλληλα, το ιδιαίτερα επιβαρυντικό περιβαλλοντικό αποτύπωμά της και η ανάγκη μετάβασης σε φιλικότερες για το περιβάλλον μεθόδους παραγωγής, απαιτούν άμεσες επενδύσεις για τον εκσυγχρονισμό της δραστηριότητας της ΛΑΡΚΟ. Οι λειτουργικές ζημίες, τα συσσωρευμένα χρέη της εταιρείας και η αρνητική καθαρή της θέση καθιστούν αδύνατη την πρόσβασή της στο τραπεζικό σύστημα για την χρηματοδότηση της λειτουργίας της και την άντληση ρευστότητας.

Επιπροσθέτως των ανωτέρω, με την υπ’ αριθμόν C (2014) 1818 Απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κρίθηκε ότι η ΛΑΡΚΟ έχει λάβει κρατικές ενισχύσεις μη συμβατές με την εσωτερική αγορά, με αποτέλεσμα να επιβληθεί στο κράτος η υποχρέωση ανάκτησης των ποσών της ενίσχυσης, ύψους 135,8 εκατ. ευρώ πλέον τόκων.

Στο πλαίσιο διάσωσης της εταιρείας, οι Ελληνικές Αρχές είχαν προτείνει ένα μοντέλο αξιοποίησης του ενεργητικού της ΛΑΡΚΟ σε συνδυασμό με εκ νέου αξιοποίηση των μεταλλευτικών δικαιωμάτων, το οποίο το 2014 εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Από το 2014 μέχρι σήμερα, όμως, το συμφωνηθέν σχέδιο δεν έχει υλοποιηθεί, ενώ επίκειται και η καταδίκη της Ελλάδος για τη μη ανάκτηση των ποσών αυτών, με τον κίνδυνο να επιβληθεί ημερήσια αποζημίωση μη συμμόρφωσης. Για τους λόγους αυτούς, με την προτεινόμενη ρύθμιση προβλέπεται η άμεση υπαγωγή της ΛΑΡΚΟ σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης (παρ. 2) μέσω μιας σύντομης και απλουστευμένης διαδικασίας. Μεσοπρόθεσμος στόχος είναι η εξυγίανση και συνέχιση της δραστηριότητας εξόρυξης σιδηρομεταλλεύματος και παραγωγής νικελίου στην Ελλάδα, μέσω της αναδιάρθρωσης, προς όφελος της εθνικής οικονομίας και της απασχόλησης, χωρίς να σταματήσει η λειτουργία της εταιρείας.

Σε αυτό το πλαίσιο, στην παράγραφο 3 του προτεινόμενου άρθρου περιγράφονται τα ειδικά καθήκοντα του διαχειριστή, ιδίως σχετικά με τη λειτουργία της επιχείρησης και την περιστολή των δαπανών της όσο διαρκεί η ειδική διαχείριση, προκειμένου να σταματήσει η ζημιογόνος λειτουργία της, περιορίζοντας το κόστος για τον Έλληνα φορολογούμενο. Για όλους τους λόγους που αναφέρθηκαν ανωτέρω, με τη ρύθμιση ορίζεται ότι μέρος της περιστολής των δαπανών θα αφορά τη μείωση κατά 25% του μισθολογικού κόστους μεσοσταθμικά, ώστε να ληφθεί πρόνοια να επιβαρυνθούν περισσότερο οι υψηλόμισθοι εκ του προσωπικού.

Παράλληλα, ο διαχειριστής θα αναλάβει την καταγραφή του συνόλου του ενεργητικού και του παθητικού της ΛΑΡΚΟ και την εκπόνηση σχεδίου δράσης που θα περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστο επιχειρησιακές και χρηματοοικονομικές εκτιμήσεις και προβλέψεις για την περίοδο της ειδικής διαχείρισης (παρ. 6). Κύριος στόχος του είναι να προβεί στην εκποίηση του συνόλου ή μέρους των στοιχείων του ενεργητικού μέσω του πλειοδοτικού διαγωνισμού της παραγράφου 8 του παρόντος άρθρου, κατά τρόπο που να διασφαλίζεται η απουσία οικονομικής συνέχειας της επιχείρησης με τους αγοραστές των ως άνω περιουσιακών στοιχείων. Για το λόγο αυτό, και δεδομένης αφενός της ιδιαιτερότητας της περίπτωσης (κυριότητα Μεταλλευτικού Συγκροτήματος Λάρυμνας) και αφετέρου των δικαιωμάτων μεταλλειοκτησίας, η έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας υπόκειται στη σύμφωνη γνώμη των αρμόδιων Υπουργών, ώστε να διασφαλίζεται ο απαραίτητος συντονισμός των ενεργειών. Στη συνέχεια, ο διαχειριστής θα διανείμει το τίμημα που θα προκύψει από την εκποίηση των στοιχείων του ενεργητικού της επιχείρησης στους πιστωτές της εταιρείας που θα έχουν περιληφθεί στον πίνακα κατάταξης που θα καταρτίσει, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 9.

Προκειμένου να καταστούν αυτά εφικτά, με την παρ. 4 προβλέπεται ότι το Δημόσιο μπορεί να επιχορηγήσει την εταιρεία με τα αναγκαία ποσά για την κάλυψη των αναγκών της ειδικής διαχείρισης και για τις λειτουργικές δαπάνες της εταιρείας κατά τη διάρκεια της διαδικασίας, με την προοπτική ότι τα ποσά αυτά θα επιστραφούν στο Δημόσιο από το τίμημα της πώλησης του ενεργητικού της επιχείρησης, κατά το πρότυπο των επιχορηγήσεων του άρθρου 14 Α του ν. 3429/2005.

Επίσης, στην παράγραφο 7 του προτεινόμενου άρθρου προβλέπεται ότι η ΛΑΡΚΟ και το Ελληνικό Δημόσιο, που διεκδικούν την κυριότητα του Μεταλλευτικού Συγκροτήματος Λάρυμνας, μπορούν να συμφωνήσουν να υπαγάγουν τη διαφορά τους σε ειδική ταχεία διαιτητική διαδικασία, ενόψει αξιοποίησης των σχετικών στοιχείων ενεργητικού. Στη διαιτητική διαδικασία καλούνται να συμμετέχουν όλοι όσοι έχουν έννομο συμφέρον από την έκβαση της διαιτησίας, για λόγους δημόσιου συμφέροντος που ανάγονται στην  επιτάχυνση της ολοκλήρωσης του έργου της ειδικής διαχείρισης (με την αντίστοιχη εξοικονόμηση δημόσιου χρήματος), στην αποφυγή επιβολής δυσβάσταχτων προστίμων από την ΕΕ και στην αποτροπή της παύσης της δραστηριότητας (με δυσμενείς συνέπειες τόσο για την εθνική οικονομία όσο και για τον κοινωνικό ιστό).

Σε πλήρη αντιστοιχία με τα παραπάνω, στην παράγραφο 10 προβλέπονται χρονικά ορόσημα για την εκτέλεση του έργου της ειδικής διαχείρισης με πρόβλεψη η τυχόν μη τήρησή τους να οδηγεί την εταιρεία σε πτώχευση, ώστε αφενός να μην διαιωνίζεται το έργο της ειδικής διαχείρισης σε βάρος κάθε Έλληνα φορολογούμενου και αφετέρου να συμπράξουν όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη στην προσπάθεια αναδιάρθρωσης της επιχείρησης και διάσωσης της δραστηριότητας».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σύλληψη φυγόποινου στη Χαλκίδα

Το μεσημέρι της Τετάρτης 1-07-2020 συνελήφθη  στη Χαλκίδα  από αστυνομικούς της Α’ Ο.Π.Κ.Ε. του Τμήματος Ασφαλείας Χαλκίδας  ημεδαπός, ...